سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دانش تا همراه بردباری نگردد، نتیجه ندهد . [امام علی علیه السلام]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :1
بازدید دیروز :13
کل بازدید :55135
تعداد کل یاداشته ها : 124
103/2/10
4:4 ص

ای کاش به جای فعالیت قرآنی، قرآنی فعالیت می کردیم.

??نقدی بر عملکرد جانبدارانه خبرگزاری « قرآنی !!! » ایکنا

یک خبرگزاری باید بی طرف و خیرخواه ملت باشد و واقعیت ها را بیان کند. نه آنکه به بهانه سؤال و نقد، به دنبال تشویش اذهان عمومی میلیون ها معلم، دانش آموز و خانواده باشد. از خواننده محترم

خواهشمندم به تیترهای اصلی مطاحبه های خبرگزاری ایران درباره کتاب درسی قرآن اول ابتدایی توجه فرمایید :

« پشت پرده آموزش قرآن به کودکان دبستانی »
« سیستم آموزش قرآن مدارس ظاهرگرایانه است. »
« نقطه قوتی در تصویرگری قرآن اول ابتدایی مشهود نیست. »
« کلاس قرآن باید هدایتگر باشد. »
« سیستم آموزش قرآن کشور خروجی مطلوبی ندارد. »
« اعضای گروه تألیف تغییر کنند. »
« محتوای درس قرآن اولی‌ها بیش از ضرورت. »

و ...

همان طور که می بینید یک نقطه مثبت و امید بخش در تیترها دیده نمی شود. در متن مصاحبه ها اوضاع از این نیز بدتر است. وقتی مصاحبه گر اصرار بر گرفتن نظر منفی مصاحبه شونده درباره کتاب درسی دارد.

این هم نمونه ای از آن چیزی است که وزارت آموزش و پرورش در طول چند سال اخیر در مقابله با هجمه کسانی که به بهانه نگرانی از حذف ارزش های انقلاب در کتاب های درسی، اقدام به جریان سازی های گسترده کرده و می کنند. دیروز در کتاب های هدیه های آسمان و امروز در کتاب های درسی قرآن.

مهم ترین هدف این شکل از جریان سازی و فتنه انگیزی آن است که به تدریج آستانه حساسیت های اعتقادی، سیاسی و فرهنگی جامعه را کاهش داده و پس از پیروزی در پروژه نا امید سازی مردم از نظام، ضربه نهایی را وارد کند. حذف و کاهش ساعات آموزش قرآن تنها یکی از این اهداف است؛ که البته به فضل الهی، و بصیرت مردم مؤمن و انقلابی در لوای رهبری های داهیانه امام خامنه ای دام عزه مثل گذشته شکست خواهد خورد. ان شاء الله

اما افسوس بنده از آن دسته از عزیزانی است که به دلیل کم توجهی و عدم بصیرت لازم به سادگی در دام این جریان مخرب می افتند. قرآن کریم به ما آموخته است دشمنان اسلام هرگاه از تخریب پیامبران و بزرگان دینی مأیوس می شوند از طریق تعریف و تمجید و دادن القاب ( مانند الوهیت قائل شدن برای حضرت عیسی علیه السلام توسط رومیان )، زمینه استحاله و جذب این افراد صادق را فراهم می کنند. به ایشان عرض می شود : « فاعتبروا یا اولی الاابصار »
با بیان مطلب فوق، در این فرصت چند جمله به محضر استاد رحیم خاکی به عنوان یکی از قاریان بین المللی قرآن و مدیران محترم اجرایی در حوزه تبلیغ و ترویج قرآن کشور تقدیم می شود.

جناب آقای رحیم خاکی !

با سلام و احترام / حضرتعالی در مصاحبه با خبرگزاری ایکنا اظهار لطف کرده و به عنوان یک قاری و مدیر فرهنگی کشور در نظر کارشناسی خود فرموده اید : « سیستم آموزش قرآن کشور خروجی مطلوبی ندارد. اعضای گروه تألیف تغییر کنند. ... » ضمن تشکر از احساس وظیفه شما در توجه به برنامه های درسی و آموزشی مدارس، چند نکته را محض یادآوری به استحضار می رسانم :

مطالب نقدگونه شما دارای ایرادات اساسی است که حاکی از عدم تخصص شما در ورود به موضوع آموزش عمومی قرآن آن هم در وزارت آموزش و پرورش و آن هم در « پایه اول دبستان » است.
این که فرموده اید شروع آموزش قرآن از پایه اول دبستان غلط است و باید از پایه سوم دبستان شروع شود. حرف حکیمانه ای نیست. زیرا :

اولاً - امروز آموزش قرآن حتی قبل از دبستان در کشورهای اسلامی به رسمیت شناخته شده و مدارس بسیاری وجود دارد.

ثانیاً - اگر آموزش قرآن در پایه اول ابتدایی آموزش داده می شود :

1- این یک امر قانونی و مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش است.
2- این تصمیم مبانی محکم علمی و و نیز اعتقادی دارد. مانند : فرمایش امیرالمومنین علی علیه السلام در نامه 31 به امام حسن مجتبی علیه السلام است که آموزش قرآن را بر سایر مطالب مقدم می شمارد. ( نامه 31 )

3- این تغییر و تحول مربوط به سال 1376 و پیرو دستور رهبر معظم انقلاب در توجه ویژه به آموزش قرآن در وزارت آموزش و پرورش ( پیام هشت ماده ای معظم له ) است.

4- پژوهش های رسمی تأیید شده، خلاف نظر حضرتعالی را نشان می دهد و آموزش قرآن در پایه اول را هم ضروری، هم ممکن و هم مفید می داند.

5- بررسی های میدانی حاکی از نظر مثبت اعم اغلب معلمان عزیز پایه اول دبستان در ارتباط مؤثر دو درس فارسی و قرآن بر یکدیگر است. و این بر خلاف قضاوت شماست.
در همین جا از شما مدیر محترم قرآنی خواهشمندم پژوهش هایی را که اثبات می کند آموزش قرآن در پایه اول ابتدایی مضر و شروع آن از سوم دبستان ضروری است، ارائه فرمایید.

2??حکم ارشادی شما در ضرورت تغییر مؤلفان کتاب های درسی، ارتباط معناداری با مطالب بعدی شما ندارد. زیرا آنچه تآلیف شده، مبتنی بر مصوبات و مستندات قانونی و زیر نظر متخصصان تعلیم و تربیت و نیز تصویب محتوا در مراجع ذی صلاح بوده است. آن چه شما مدعی آن هستید.

اولاً – کاملاً جای بحث و نقد جدی دارد.
ثانیاً – اگر هم وارد باشد، اشکالاتی است که به اسناد تحولی کشور ( مانند سیاست های ابلاغی رهبری، سند تحول بنیادین، سند برنامه درسی ملی و اهداف آموزش عمومی قرآن وارد است.

3?? فرموده اید با سیستم « نمره » در درس قرآن آن هم در کلاس اول ابتدایی مخالف هستید. ایراد شما وارد نیست. زیرا دقیقاً « بیست سال است که سیستم نمره در درس قرآن پایه اول و دوم ابتدایی و بیش از ده سال است که نمره در کل دوره ابتدایی حتی ششم دبستان جود ندارد. » روش جدید، شیوه ارزش یابی کیفی – توصیفی است. ...

4?? جسارتاً عرض کنم کسی از جنابعالی نه به لحاظ مسئولیت فعلی ( یک مدیر اجرایی و فرهنگی ) و نه سوابق اجرایی قبلی، انتظار اظهار نظر کارشناسی در این بخش را ندارد. لذا آیا بهتر نبود قبل از بیان اینگونه اظهار نظرهای شتابزده و ورود به این حوزه علمی، مداقه بیشتری می فرمودید. به عنوان مثال استدلال و نتیجه گیری شما که فرموده اید : « سیستم آموزش قرآن کشور خروجی مطلوبی ندارد. پس اعضای گروه تألیف باید تغییر کنند. » جای تأمل بسیار دارد. زیرا این سخن شما، مانند آن است که بگویید نظام جمهوری اسلامی در تحقق قانون اساسی کشور، خروجی موفق و مطلوبی ندارد. پس باید تغییر کند. همان قدر که از این جمله برداشت سیاسی و عناد با نظام جمهوری اسلامی برداشت می شود. اظهار نظر شما هم چنین شائبه ای را به دنبال دارد.

برادر خوبم ! از مدیرانی چون شما انتظار می رود سخنانشان مبتنی بر « پیوست پژوهشی » باشد. در یک پژوهش علمی عوامل و متغیرهای گوناگون آشکار و پنهانی وجود دارد که در مقیاس کشوری مانند ایران باید به آن ها توجه جدی شود. زیرا هر یک از آن ها در موفقیت یا عدم موفقیت یک برنامه درسی و آموزشی از مرحله برنامه ریزی تا اجرا و ارزش یابی کاملاً مؤثر هستند. و با چنین ساده انگاری هایی نمی شود به سادگی نسخه چیزی یا کسی را پیچید. شما مدیر هستید و می دانید که این نوع نگاه آنارشیستی، در سیستم های مدیریتی پیامدهای مخربی را به دنبال خواهد داشت.

 اما سخنی هم با خبرگزاری ایکنا

     بی اختیار، در اختیار نباشید.   

درست است که آقایان رحیم خاکی و دکتر فیض در آن خبرگزاری حق آب و گل دارند و سالیان متمادی در جهاد دانشگاهی حضور و نفوذ فراوان داشته و دارند و در بیان منویات خود هیچ محدودیتی ندارند. اما « ای کاش ! من و شما و آن ها و همه قرآنی ها، به جای کار قرآنی، قرآنی کار می کردیم. »

این خبرگزاری به جای ایجاد امید و تقویت نشاط قرآنی و زمینه سازی پیشرفت قرآن در آموزش و پرورش، خود را بی اختیار، در اختیار جریان های خاص قرار داده است. در حالی که « بی طرفی » و « خیرخواهی جامعه » جزء اولین وظایف اخلاقی و قانونی یک خبرگزاری است. کافی است این خبرگزاری محترم به این چند سؤال جواب بدهد :

1?? آقای خاکی و برخی دیگر از مدیران اجرایی کلان آن هم در حوزه تبلیغ و ترویج ( و نه آموزش و پژوهش ) با چه مبنای عقلانی درباره کتاب درسی آموزش قرآن « پایه اول دبستان » دعوت به مصاحبه می شوند ؟
2??شما اگر به راستی سؤال دارید چرا اول سراغ برنامه ریزان درسی و آموزشی و متخصصین موضوعی و مجریان برنامه درسی نمی روید ؟
3?? شما چه وقت از مؤلفان کتاب های درسی دعوت کردید و یا سؤال فرمودید و آن ها جواب ندادند، که این گونه و یک طرفه در جامعه جریان سازی می کنید ؟
4?? چرا تیتر « پشت پرده آموزش قرآن کودکان دبستانی » خالی و پوچ است ؟
5?? چرا از آقایان مدیر نمی پرسید که شما در طول سال ها مسئولیت و در دست داشتن ده ها میلیارد اعتبار آموزش عمومی قرآن کشور، برای همین کتاب درسی آموزش قرآن پایه اول ابتدایی و ارتقای توانایی معلمان ایشان و تجهیز مدارس کاری نکردید ؟ چرا مرکز آموزش عمومی قرآن را راه اندازی نکردید؟ و ...
6?? وجود این همه حاشیه امن برای مدیران کشور برای بیان هرگونه اظهار نظری جای تاسف دارد. برخی مدیرانی که باید امروز پاسخگوی ملت و قرآن باشند؛ در مسند شاکی به بهانه سؤال، شبه افکنی می کنند. و کسی هم معترض نیست بلکه امکانات هم در اختیار ایشان قرار می گیرد. )
7?? در هیچ کجای چندین مصاحبه شما یک نقطه قوت از کتاب آموزش قرآن بیان نشده و یا آورده نشده است. اعم اغلب سؤال های خبرگزاری از مصاحبه شوندگان نه تنها سوگیرانه، بلکه کاملاً مغرضانه است.

در خوش بینانه ترین شرایط، این نوع تیتر زدن، نشان از عمق بی اطلاعی این خبرگزاری از ابتدایی ترین مطالب در حوزه برنامه ریزی درسی و آموزشی است. و نیز نشان از عمق سیاسی کاری مسئولان این خبرگزاری و نشان از عزم جدی ایشان در کشاندن آموزش و پرورش به عرصه دعواهای سیاسی و از سوی دیگر تسویه حساب های مسئولان است.

و در یک جمله این هم برگ دیگری است از « مهجوریت قرآن »

با احترام

12/12/1396