سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بزرگترین دریغها در روز رستاخیز دریغ مردى است که مالى را جز از راه طاعت خدا به دست آورد ، پس مردى آن را به ارث برد و در طاعت خداى سبحان انفاق کرد . او بدان انفاق به بهشت رفت و نخستین بدان راه دوزخ سپرد . [نهج البلاغه]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :4
بازدید دیروز :2
کل بازدید :55043
تعداد کل یاداشته ها : 124
103/1/10
2:12 ع

گفتگوی کودک و قرآن کریم

کودکی در خلوتی گفتا به قرآن کریم :
نیک می دانم که هستی نامه رب حکیم

خوب می دانم که هرکس با تو باشد همنشین
زندگانی می شود او را قرین با حفظ دین

لیک دارم از تو یک پرسش که ای قرآن ما !
از چه رو می خوانمت؛ اما نمی فهمم تو را ؟

از چه رو باید کنم حفظت به سختی روز و شب
پس چه کارآیی مرا، جز خواندن و اذکار لب ؟

تو مگر بهر ثواب و ذکرِ تنها آمدی ؟
یا برای حفظ و صوتِ خوب و زیبا آمدی ؟

من ز تو پیغام حق خواهم برای زندگی
نی فقط جاه و جلال و رتبه های زندگی

تا به کی این گونه باید حفظ الفاظت شوم
بی توجه بر معانی، جزء حفاظت شوم

دوست می دارم تو را، ای نامه خوب خدا !
دوست دارم با تو باشم، لحظه ها و هفته ها

لیک اینان از چه رو با ما چنین کاری کنند ؟
کودکی را مستمر بر کـار اجباری کنند.

دوست دارم حفظ باشم آیه های خاص را
آیه های زندگی را سوره ی اخلاص را

دوست دارم حفظ باشم آیه های ناز را
آیه های دلنشین و موجز و اعجاز را

آیه الکرسی که دارد درس توحید و نجات
حفظ باید بود و باید خواند آن را در صلاه

دوست دارم گوش دارم آیه های نور را
داستان های دل انگیز و سراسر شور را

آیه احسان و انفاق و جهاد و جمعه را
آیه برّ و حجاب و شرح صدر و قبله را

این سزا نبود مرا حفظی چنین وقتی که هست،
آیه های بی شماری را که مخصوص من است.

این همه تمثیل و قصه، این همه آموزه ها
سهم من شد حفظ الفاظی به نام سوره ها ؟

دوست دارم زندگی را هر زمان با طعم تین
دوست دارم بندگی با ذکر رب العالمین

کاش می شد تا به جای حفظ آیات ثواب
من از آن سوره کنم چند آیه ای را انتخاب

کاش می شد تا به جای حفظ اجزاء زیاد
می شدم با آیه های نامدارت با سواد


*****

گفت قرآن : آفرین، صدبارک الله بر تو باد
مرحبا ای کودک شیرین سخن ! نیکو نهاد

آن که امروز از زبانم راز می گوید، تویی
شکوه ها را با چنان آواز می گوید، تویی

غم مخور ای کودکم من یاور و یار توأم
در کنار تو به هر سختی مددکار توأم

آن زمانی را که از من خواستی، خواهد رسید
صبح پیروزی قرآن، بر جهان خواهد دمید.

فاش گویم این همه جنگ و جدال بی ثمر
حاصل دوری ز قرآن کریم است؛ ای بشر !

با چنین قرآن، نباید مسلمین را تفرقه
با چنین قرآن، نشاید زندگی را دغدغه

من نگفتم یک شبه حافظ شوی، ای هوشیار !
یا قرائت را کنی بی درک و بی فهم اختیار

گر که گفتم مسلمین را حافظ قرآن شوند.
ابتدا با انس آن، وارد بدان میدان شوند.

حافظ قرآن به هر آیه تدبر می کند.
بهر درک و فهم آن، از حق تشکر می کند.

حافظ قرآن به هر آیه تأمل می کند.
راه و رسم زندگی از آن تعقل می کند.

آن که می خواند مرا بی معنی و وقف و سکون
نیست آگه وی ز سِرّ « نون » و « واو » و « یسطرون »

حقِ خواندن آن زمانی نیک حاصل می شود.
کودکم آن سان که گویی بر تو نازل می شود.

با تدبر جان و روحت عاشق قرآن شود.
قلبت از نور خدا، سرچشمه ایمان شود.

?? سراینده : رضا نباتی


  
  

ای کاش به جای فعالیت قرآنی، قرآنی فعالیت می کردیم.

??نقدی بر عملکرد جانبدارانه خبرگزاری « قرآنی !!! » ایکنا

یک خبرگزاری باید بی طرف و خیرخواه ملت باشد و واقعیت ها را بیان کند. نه آنکه به بهانه سؤال و نقد، به دنبال تشویش اذهان عمومی میلیون ها معلم، دانش آموز و خانواده باشد. از خواننده محترم

خواهشمندم به تیترهای اصلی مطاحبه های خبرگزاری ایران درباره کتاب درسی قرآن اول ابتدایی توجه فرمایید :

« پشت پرده آموزش قرآن به کودکان دبستانی »
« سیستم آموزش قرآن مدارس ظاهرگرایانه است. »
« نقطه قوتی در تصویرگری قرآن اول ابتدایی مشهود نیست. »
« کلاس قرآن باید هدایتگر باشد. »
« سیستم آموزش قرآن کشور خروجی مطلوبی ندارد. »
« اعضای گروه تألیف تغییر کنند. »
« محتوای درس قرآن اولی‌ها بیش از ضرورت. »

و ...

همان طور که می بینید یک نقطه مثبت و امید بخش در تیترها دیده نمی شود. در متن مصاحبه ها اوضاع از این نیز بدتر است. وقتی مصاحبه گر اصرار بر گرفتن نظر منفی مصاحبه شونده درباره کتاب درسی دارد.

این هم نمونه ای از آن چیزی است که وزارت آموزش و پرورش در طول چند سال اخیر در مقابله با هجمه کسانی که به بهانه نگرانی از حذف ارزش های انقلاب در کتاب های درسی، اقدام به جریان سازی های گسترده کرده و می کنند. دیروز در کتاب های هدیه های آسمان و امروز در کتاب های درسی قرآن.

مهم ترین هدف این شکل از جریان سازی و فتنه انگیزی آن است که به تدریج آستانه حساسیت های اعتقادی، سیاسی و فرهنگی جامعه را کاهش داده و پس از پیروزی در پروژه نا امید سازی مردم از نظام، ضربه نهایی را وارد کند. حذف و کاهش ساعات آموزش قرآن تنها یکی از این اهداف است؛ که البته به فضل الهی، و بصیرت مردم مؤمن و انقلابی در لوای رهبری های داهیانه امام خامنه ای دام عزه مثل گذشته شکست خواهد خورد. ان شاء الله

اما افسوس بنده از آن دسته از عزیزانی است که به دلیل کم توجهی و عدم بصیرت لازم به سادگی در دام این جریان مخرب می افتند. قرآن کریم به ما آموخته است دشمنان اسلام هرگاه از تخریب پیامبران و بزرگان دینی مأیوس می شوند از طریق تعریف و تمجید و دادن القاب ( مانند الوهیت قائل شدن برای حضرت عیسی علیه السلام توسط رومیان )، زمینه استحاله و جذب این افراد صادق را فراهم می کنند. به ایشان عرض می شود : « فاعتبروا یا اولی الاابصار »
با بیان مطلب فوق، در این فرصت چند جمله به محضر استاد رحیم خاکی به عنوان یکی از قاریان بین المللی قرآن و مدیران محترم اجرایی در حوزه تبلیغ و ترویج قرآن کشور تقدیم می شود.

جناب آقای رحیم خاکی !

با سلام و احترام / حضرتعالی در مصاحبه با خبرگزاری ایکنا اظهار لطف کرده و به عنوان یک قاری و مدیر فرهنگی کشور در نظر کارشناسی خود فرموده اید : « سیستم آموزش قرآن کشور خروجی مطلوبی ندارد. اعضای گروه تألیف تغییر کنند. ... » ضمن تشکر از احساس وظیفه شما در توجه به برنامه های درسی و آموزشی مدارس، چند نکته را محض یادآوری به استحضار می رسانم :

مطالب نقدگونه شما دارای ایرادات اساسی است که حاکی از عدم تخصص شما در ورود به موضوع آموزش عمومی قرآن آن هم در وزارت آموزش و پرورش و آن هم در « پایه اول دبستان » است.
این که فرموده اید شروع آموزش قرآن از پایه اول دبستان غلط است و باید از پایه سوم دبستان شروع شود. حرف حکیمانه ای نیست. زیرا :

اولاً - امروز آموزش قرآن حتی قبل از دبستان در کشورهای اسلامی به رسمیت شناخته شده و مدارس بسیاری وجود دارد.

ثانیاً - اگر آموزش قرآن در پایه اول ابتدایی آموزش داده می شود :

1- این یک امر قانونی و مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش است.
2- این تصمیم مبانی محکم علمی و و نیز اعتقادی دارد. مانند : فرمایش امیرالمومنین علی علیه السلام در نامه 31 به امام حسن مجتبی علیه السلام است که آموزش قرآن را بر سایر مطالب مقدم می شمارد. ( نامه 31 )

3- این تغییر و تحول مربوط به سال 1376 و پیرو دستور رهبر معظم انقلاب در توجه ویژه به آموزش قرآن در وزارت آموزش و پرورش ( پیام هشت ماده ای معظم له ) است.

4- پژوهش های رسمی تأیید شده، خلاف نظر حضرتعالی را نشان می دهد و آموزش قرآن در پایه اول را هم ضروری، هم ممکن و هم مفید می داند.

5- بررسی های میدانی حاکی از نظر مثبت اعم اغلب معلمان عزیز پایه اول دبستان در ارتباط مؤثر دو درس فارسی و قرآن بر یکدیگر است. و این بر خلاف قضاوت شماست.
در همین جا از شما مدیر محترم قرآنی خواهشمندم پژوهش هایی را که اثبات می کند آموزش قرآن در پایه اول ابتدایی مضر و شروع آن از سوم دبستان ضروری است، ارائه فرمایید.

2??حکم ارشادی شما در ضرورت تغییر مؤلفان کتاب های درسی، ارتباط معناداری با مطالب بعدی شما ندارد. زیرا آنچه تآلیف شده، مبتنی بر مصوبات و مستندات قانونی و زیر نظر متخصصان تعلیم و تربیت و نیز تصویب محتوا در مراجع ذی صلاح بوده است. آن چه شما مدعی آن هستید.

اولاً – کاملاً جای بحث و نقد جدی دارد.
ثانیاً – اگر هم وارد باشد، اشکالاتی است که به اسناد تحولی کشور ( مانند سیاست های ابلاغی رهبری، سند تحول بنیادین، سند برنامه درسی ملی و اهداف آموزش عمومی قرآن وارد است.

3?? فرموده اید با سیستم « نمره » در درس قرآن آن هم در کلاس اول ابتدایی مخالف هستید. ایراد شما وارد نیست. زیرا دقیقاً « بیست سال است که سیستم نمره در درس قرآن پایه اول و دوم ابتدایی و بیش از ده سال است که نمره در کل دوره ابتدایی حتی ششم دبستان جود ندارد. » روش جدید، شیوه ارزش یابی کیفی – توصیفی است. ...

4?? جسارتاً عرض کنم کسی از جنابعالی نه به لحاظ مسئولیت فعلی ( یک مدیر اجرایی و فرهنگی ) و نه سوابق اجرایی قبلی، انتظار اظهار نظر کارشناسی در این بخش را ندارد. لذا آیا بهتر نبود قبل از بیان اینگونه اظهار نظرهای شتابزده و ورود به این حوزه علمی، مداقه بیشتری می فرمودید. به عنوان مثال استدلال و نتیجه گیری شما که فرموده اید : « سیستم آموزش قرآن کشور خروجی مطلوبی ندارد. پس اعضای گروه تألیف باید تغییر کنند. » جای تأمل بسیار دارد. زیرا این سخن شما، مانند آن است که بگویید نظام جمهوری اسلامی در تحقق قانون اساسی کشور، خروجی موفق و مطلوبی ندارد. پس باید تغییر کند. همان قدر که از این جمله برداشت سیاسی و عناد با نظام جمهوری اسلامی برداشت می شود. اظهار نظر شما هم چنین شائبه ای را به دنبال دارد.

برادر خوبم ! از مدیرانی چون شما انتظار می رود سخنانشان مبتنی بر « پیوست پژوهشی » باشد. در یک پژوهش علمی عوامل و متغیرهای گوناگون آشکار و پنهانی وجود دارد که در مقیاس کشوری مانند ایران باید به آن ها توجه جدی شود. زیرا هر یک از آن ها در موفقیت یا عدم موفقیت یک برنامه درسی و آموزشی از مرحله برنامه ریزی تا اجرا و ارزش یابی کاملاً مؤثر هستند. و با چنین ساده انگاری هایی نمی شود به سادگی نسخه چیزی یا کسی را پیچید. شما مدیر هستید و می دانید که این نوع نگاه آنارشیستی، در سیستم های مدیریتی پیامدهای مخربی را به دنبال خواهد داشت.

 اما سخنی هم با خبرگزاری ایکنا

     بی اختیار، در اختیار نباشید.   

درست است که آقایان رحیم خاکی و دکتر فیض در آن خبرگزاری حق آب و گل دارند و سالیان متمادی در جهاد دانشگاهی حضور و نفوذ فراوان داشته و دارند و در بیان منویات خود هیچ محدودیتی ندارند. اما « ای کاش ! من و شما و آن ها و همه قرآنی ها، به جای کار قرآنی، قرآنی کار می کردیم. »

این خبرگزاری به جای ایجاد امید و تقویت نشاط قرآنی و زمینه سازی پیشرفت قرآن در آموزش و پرورش، خود را بی اختیار، در اختیار جریان های خاص قرار داده است. در حالی که « بی طرفی » و « خیرخواهی جامعه » جزء اولین وظایف اخلاقی و قانونی یک خبرگزاری است. کافی است این خبرگزاری محترم به این چند سؤال جواب بدهد :

1?? آقای خاکی و برخی دیگر از مدیران اجرایی کلان آن هم در حوزه تبلیغ و ترویج ( و نه آموزش و پژوهش ) با چه مبنای عقلانی درباره کتاب درسی آموزش قرآن « پایه اول دبستان » دعوت به مصاحبه می شوند ؟
2??شما اگر به راستی سؤال دارید چرا اول سراغ برنامه ریزان درسی و آموزشی و متخصصین موضوعی و مجریان برنامه درسی نمی روید ؟
3?? شما چه وقت از مؤلفان کتاب های درسی دعوت کردید و یا سؤال فرمودید و آن ها جواب ندادند، که این گونه و یک طرفه در جامعه جریان سازی می کنید ؟
4?? چرا تیتر « پشت پرده آموزش قرآن کودکان دبستانی » خالی و پوچ است ؟
5?? چرا از آقایان مدیر نمی پرسید که شما در طول سال ها مسئولیت و در دست داشتن ده ها میلیارد اعتبار آموزش عمومی قرآن کشور، برای همین کتاب درسی آموزش قرآن پایه اول ابتدایی و ارتقای توانایی معلمان ایشان و تجهیز مدارس کاری نکردید ؟ چرا مرکز آموزش عمومی قرآن را راه اندازی نکردید؟ و ...
6?? وجود این همه حاشیه امن برای مدیران کشور برای بیان هرگونه اظهار نظری جای تاسف دارد. برخی مدیرانی که باید امروز پاسخگوی ملت و قرآن باشند؛ در مسند شاکی به بهانه سؤال، شبه افکنی می کنند. و کسی هم معترض نیست بلکه امکانات هم در اختیار ایشان قرار می گیرد. )
7?? در هیچ کجای چندین مصاحبه شما یک نقطه قوت از کتاب آموزش قرآن بیان نشده و یا آورده نشده است. اعم اغلب سؤال های خبرگزاری از مصاحبه شوندگان نه تنها سوگیرانه، بلکه کاملاً مغرضانه است.

در خوش بینانه ترین شرایط، این نوع تیتر زدن، نشان از عمق بی اطلاعی این خبرگزاری از ابتدایی ترین مطالب در حوزه برنامه ریزی درسی و آموزشی است. و نیز نشان از عمق سیاسی کاری مسئولان این خبرگزاری و نشان از عزم جدی ایشان در کشاندن آموزش و پرورش به عرصه دعواهای سیاسی و از سوی دیگر تسویه حساب های مسئولان است.

و در یک جمله این هم برگ دیگری است از « مهجوریت قرآن »

با احترام

12/12/1396


  
  

« قرآن کریم نه با 28 حرف که با 14 حرف مقطعه نوشته شده است. »

عبدالرحیم خلف با ارائه یک پژوهش در همایش علمی « زندگی روزمره در دوران گذشته » که توسط مرکز مطالعات «پاپیروس و کتیبه‌» دانشگاه «عین شمس» قاهره برگزار شد، به تبیین اعجاز حروف مقطعه قرآن و رابطه آن با رسم‌الخط مصحف پرداخت.


این کارشناس آثار باستانی مصر تصریح می کند : قرآن کریم تنها با 14 حرف که برابر با تعداد حروف مقطعه ابتدای سوره‌های قرآن است، تدوین شده و این تعداد حروف، نصف حروف الفبای عربی است.

وی می گوید : قرآن کریم با این حروف بر حضرت محمد (ص) نازل شده است.

قرآن کریم نیز در زمان عثمان بن عفان ( خلیفه سوم) با همین 14 حرف گردآوری شده است.

و این امر بدان معنا است که قرآن با 14 حرف که همان حروف مقطعه است، تدوین شده است.

این مسئله تأثیر زیادی بر تسهیل حفظ و یادگیری قرائت و کتابت کلام وحی داشت.
تمامی حروف مقطعه در سوره فاتحه آمده است،

تعداد حروف مقطعه 14 حرف است و هیچ حرف متشابهی در این 14 حرف وجود ندارد،

مثلاً در این 14 حرف، دو حرف (س ـ ش) را نمی‌بینیم، بلکه تنها حرف « س» را مشاهده می‌کنیم.

و در حروف مقطعه، (ط ـ ظ) تنها به صورت حرف (ط

و (ع ـ غ) به شکل حرف (ع) وجود دارد.

رسم‌الخط مصحف عثمانی با ویژگی عدم نقطه بر روی حروف الفبا متمایز بود و مسلمانان در صدر اسلام نیز ضرورتی در استفاده از این نقطه‌ها نیافتند که این امر به دلیل فصاحت عرب‌ها و استفاده درست ذاتی آن‌ها از زبان عربی بود.

پس از گسترش فتوحات اسلامی این امر تغییر یافت و غیرعرب‌های کشورهای فتح‌شده به یادگیری زبان عربی روی آوردند.

از اینجا بود که تلفظی جدید از زبان عربی رایج شد که پس از آن «نصر بن عاصم اللیثی» و «یحیی بن یعمر العدوان» از شاگردان « ابوالاسود الدوئلی » ( از شاگردان و اصحاب امام علی(ع) ) برای متمایزکردن حروف متشابه اقدام به نقطه‌گذاری قرآن کردند.

در این پژوهش، جدولی ذکر شده که در آن حروف عربی در مقابل حروف مقطعه آمده است :

در مقابل حرف (الف) همین حرف قرار می‌گیرد،

در مقابل حروف (ب، ت، ث، ن)، حرف (ن) قرار می‌گیرد

و در مقابل حروف (ح، خ، ج ) حرف (ح

در مقابل حروف(س، ش) حرف (س

در مقابل حروف (ص، ض) حرف (ص

در مقابل حروف(ط، ظ) حرف (ط )،

در مقابل حروف (ع، غ) حرف (ع

در مقابل حروف (د، ذ، ر، ز) حرف (ر

در مقابل حروف (ف، ق، و) حرف (ق

در مقابل حروف ( ک، ل، م، ه، ی ) نیز خود همین حروف قرار دارند.

 

بدین ترتیب :

قرآن کریم نه با 28 حرف که با 14 حرف مقطعه نوشته شده است.

حروف مقطعه همگی در سوره فاتحه وجود دارند.
حروف مقطعه قرآن شامل 14 حرف « ا ح ر س ص ط ع ق ک ل م ن ه ی » است

حروف مقطعه در 29 سوره از 114 سوره قرآن آمده است.

حروف مقطعه در بعضی از سوره ها به صورت تکراری آورده شده است.

 

در بخشی از بحث مفصل حضرت استاد جواد آملی در این زمینه می فرمایند :

« خداوند می خواهد ( در حروف مقطعه ) بگوید که قرآن از جنس همین حروف الفبا است که روزمره با آن سر و کار دارید. اما از آوردن مثل آن ناتوان هستید، پس بفهمید که این کلام از ناحیه خداوند است. »

 

آیت الله عبدالله جوادی آملی، تسنیم، ج2 ، ص 63 و64.

تسنیم، ج2، ص 80 تا 95، با تلخیص.